20 lat kampanii Fair Trade Town w Wielkiej Brytanii

W 2021 roku mija 20 lat od powstania kampanii Fair Trade Town w Wielkiej Brytanii. Na przestrzeni lat kampania nabierała rozpędu, by obecnie angażować ponad 30 krajów z całego świata.

Jak to się zaczęło – krótka historia kampanii Fair Trade Town

Wszystko zaczęło się w Garstang (Wielka Brytania), gdy 20 lat temu grupa działaczy organizacji Oxfam zaprosiła burmistrza miasta, dyrektorów szkół, właścicieli sklepów i właścicieli innych biznesów, by podpisali zobowiązania z produktów z Certyfikatem Sprawiedliwego Handlu oraz produktów lokalnych. Aby otrzymać miano FTT należało spełnić 5 kryteriów. Dokument podpisali prawie wszyscy i tak Garstang zostało pierwszym miastem na świecie o tytule Fair Trade Town.   

Jednym z założycieli kampanii był Bruce Crowther, którego książka pt. “Not in my lifetime: A Fair Trade Campaigner’s Journal” jest już dostępna w księgarniach internetowych. To wyjątkowa historia powstawania kampanii, która jest jedną z największych akcji na globalną skalę. 

Fair Trade Town stała się kampanią, w którą zaangażowali się mieszkańcy innych miast i krajów. Byli to nie tylko aktywiści, ale i lokalni politycy czy edukatorzy. Obecnie w akcji biorą udział aż 34 kraje, natomiast tytuł FTT posiada ponad 2 000 miast z całego świata. Tytuł mogą uzyskać nie tylko wsie czy gminy, ale i uniwersytety, szkoły, wspólnoty wyznaniowe, a nawet miejsca pracy. Kampania różni się nieco w poszczególnych krajach, co jest związaną z realiami i specyfiką danej kultury czy miejsca. 

Jedna z akcji kampanii w Polsce

Młodzież podczas jednej z akcji kampanii FTT w Polsce

Nieustające działania

Do kampanii dołącza wciąż coraz więcej społeczności, ale działania szerzące wiedzę na temat Sprawiedliwego Handlu oraz sytuacji życiowej ludzi z krajów rozwijających się nie powinny ustawać. Edukacja i działania w kierunku stworzenia sprawiedliwego modelu gospodarki są obecnie potrzebne bardziej niż kiedykolwiek. Pandemia COVID-19 sprawiła, że nierówności znacznie się zwiększyły. 

Oddolne grupy działające w kampanii mogą być skuteczne w dążeniu do zmian. Decydenci w obszaru polityki czy biznesu szukają porozumienia ze społeczeństwem, bo to społeczeństwo jest odbiorcą ich decyzji czy produktów. Działacze kampanii kwestionują zastaną politykę handlową czy politykę usług, dając tym samym do zrozumienia, że potrzebne są zmiany. Ludzie przyzwyczaili się do nieuczciwych praktyk uważając je za normę. Jednym z celów kampanii FTT jest więc edukowanie społeczeństwa. To także organizacja gier miejskich, spotkań, wykładów. 

Działania realizowane w ramach FTT obejmują edukację na temat Sprawiedliwego Handlu, Celów Zrównoważonego Rozwoju, ruchu Slow Food i odpowiedzialnej konsumpcji. Podobnie jak w przypadku projektu EU-WISE Young Citizens Consumers, w którym bierzemy udział (więcej informacji) edukacja ta działa na zasadzie kuli śniegowej – edukowane osoby przekazują wiedzę kolejnym włączając w działania coraz więcej osób.

Moc wspólnych działań

Kampania Fair Trade Town pokazuje, jak dużą moc mają wspólne działania. Jeśli chcesz, by Twoja uczelnia, szkoła, firma czy miasto dołączyło do kampanii, sprawdź dokładne informacje na polskiej stronie kampanii.

EU-WISE

Zachęcamy także do zapoznania się z działaniami młodych aktywistów w ramach projektu EU-WISE Young Citizens Consumers. Młodzież aktywnie działa, by promować wiedzę na temat Sprawiedliwego Handlu, ruchu Slow Food czy odpowiedzialnej konsumpcji. Informacje o akcjach mozna znaleźć na naszej stronie lub śledząc hasztag #euwise w mediach społecznościowych.

 

#EUWISE


Projekt sfinansowany przy wsparciu Komisji Europejskiej przez program Erasmus+. Niniejszy dokument odzwierciedla poglądy autora, a Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek wykorzystanie informacji w nim zawartych.

Projekt współfinansowany w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

Publikacja wyraża wyłącznie poglądy autora i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

#PolskaPomoc